Reduceren van mobiliteitskosten

BroCar Nieuws

Het stimuleren van PHEV’s en EV’s ?

Zijn de belastingeuro’s ingezet voor het stimuleren van PHEV’s en EV’s goed besteed? "Zolang waterstof nog uit aardgas wordt geproduceerd schiet het milieu er weinig mee op", schreef AMT 12 over de brandstofcel-serieproductie-auto: Toyota Mirai. Voor een lezer was dat reden een uitgebreide brief te schrijven. Het milieuzinnetje deed hem denken aan de plug-in hybrides, schreef hij. En naar zijn idee bieden die maar weinig milieuwinst.

Rijden met een PHEV

Lees even mee: "Onlangs had ik het genoegen een Mitsubishi Outlander PHEV te rijden. Met een volle accu kwam ik 30 km ver en kon dan 9,5 KW laden (0,316 Kwh per km) en vervolgens was het verbruik rond 10 liter per 100 km."

Vijf keer zoveel CO2

Dat laatste komt overeen met 236 gram CO2/km en dat eerste bereken je op basis van de gemiddelde uitstoot per kWh van de in Nederland opgewekte stroom op 173 gr/km. "Dat staat in schril contrast met de 44 gram CO2 waarop de overheid alle belastingvoordelen baseert" .

Vergelijkingstesten

De lezer zou dan ook graag zien dat AMT het verbruik van een Mitsubishi Outlander PHEV in een praktijkrit zou vergelijken met dat van een Outlander zonder elektrische ondersteuning. En hij zou willen dat we ook zo'n test doen met een Volvo V60 met en zonder stekker. Als de CO2-uitstoot van beide varianten in deze testen niet wezenlijk van elkaar verschilt, dan vraagt Ruissen zich af of de subsidiemiljoenen voor al die PHEV's en EV's wel goed besteed zijn.

Tja, heel goed dat de lezer ons hierop wijst, maar het onderwerp van de slurpende PHEV's is niet nieuw..Daarom trekt de overheid de stekker uit de PHEV en wordt de bijtelling daarop aangepast.

Overheid

Het zijn vaak pittige discussies over de verdeling van de belastingvoordelen om electrisch vervoer te stimuleren. Het gaat om de centjes, belastingvoordeel is het stimuleren van de gebruiker. Voor de overheid in eerste instantie een belasting nadeel maar winst over het groter geheel, wij allemaal, de toekomst van onze planeet en onze kinderen. Het is daarom echt noodzakelijk dat we radicaal gaan stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen zoals olie voor ons dagelijks vervoer. Door de grote uitstoot van Co2 en fijnstof maken wij onze leefomgeving kapot. We hebben geen andere keuze, dus moeten we zoeken naar alternatieven, hoe eerder hoe beter.  

BroCar Fleetmobility

Particuliere autobezitters, ZZP-ers, het MKB en de grote bedrijven kunnen direct al een grote bijdrage leveren door zich af te vragen kan het vervoer ook anders. Wij bieden daarom op basis van cure no pay een mobiliteitsscan aan waardoor een organisatie direct veel meer inzage krijgt en ook nog eens veel geld kan besparen en bijdraagt aan een schoner milieu.